Malteserns hälsa

För vår rasklubb är det viktigt att malteserna har en bra fysisk- och mental hälsa.
Vi som rasklubb tillsammans med Svenska Kennelklubben arbetar aktivt med att främja maltesernas hälsa. Att kartlägga och minimera ärftliga defekter är en viktig del av att bevara rasen och säkerställa dess välmående.
Vi gör detta genom att skicka hälsoenkäter till malteserägare för att samla in information och ta ställning till eventuella problem. Därför krävs det att ha ett bra samarbete med malteserägarna för att lyckas få en relistisk bild över rasens hälsa.  Genom att arbeta tillsammans kan vi föra fram rasen och säkerställa att malteserna är friska och mentalt välmående.

Hur mår din malteser?

Frågade vi i ett utskick till malteserägare som ett led i vårt arbete med revision av RAS (rasspecifik avelsstrategi). 243 svarade  vilket tyder på stort engagemang! Det var både inspirerande och givande att ta del av era erfarenheter.

Hundarnas hälsotillstånd anges vara mycket gott eller gott hos 95% av alla som svarat! Nästan hälften har inte behövt besöka veterinär för annat än vaccinationer eller hälsokontroller. Endast 3% anger att hunden behövt veterinärvård i genomsnitt mer än 4 gånger/år. Enkäten omfattade en del frågor om rasens beteenden i olika situationer men det är givetvis bra om vi kan få mer information om rasens mentalitet genom att fler gör BPH – (Beteende och Personlighetsbeskrivning Hund).

Tack alla som hjälper till med faktabakgrund för att vi ska kunna fortsätta föda upp friska, sunda och rastypiska malteser!

Fotograf okänd

Misstänker du att din hund har blivit förgiftad?

Vad är giftigt för hundar? Hundar är ofta experter på att äta sånt de inte ska. Det är heller inte lätt att ha koll på vad som är farligt och inte. Vissa saker kan vara direkt livshotande, medan annat endast är giftigt i stora mängder. För att lättare avgöra om det är någon fara eller inte ta reda på:

• Vad din hund har fått i sig
  • Hur mycket den fått i sig

Rådgör alltid med en veterinär om du är osäker och ta med så mycket information som möjligt  om du behöver besöka veterinären.

Två viktiga tips enligt Evidensia:

• Om du misstänker att din hund är förgiftad kontakta veterinär direkt.
  • Försök aldrig framkalla kräkning hos din hund på egen hand!

Lista över vad som är giftigt för hundar:

• Blågröna alger
  • Choklad